Image by Leio McLaren

Angst

Gespannen of Angst?

Angst kan in verschillende vormen naar voren komen. In vele situaties is angst een normale en gezonde reactie. Angst waarschuwt je bijvoorbeeld voor dreigend gevaar. Door gezonde angst kun jij jezelf of anderen beschermen. Wanneer je angst echter langer aanhoudt, niet passend bij de situatie is of niet realisitisch is kan er sprake zijn van een angststoornis. Het kan zijn dat je dagelijks angst ervaart en dat het onderdeel is geworden van je leven . Door deze angsten kan je je verhinderd voelen in je functioneren in de thuissituatie, op school, op werk of met je relaties. 

Jij bent niet alleen!

In Nederland krijgt 20% van de bevolking weleens te maken met een angststoornis. Jaarlijks kampt 3% van de bevolking te maken met een angststoornis. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. 

Hoe herken je een angststoornis?

Angst komt bij iedereen in een andere manier naar voren. Er zijn verschillende vormen van angst. Onderstaand worden enkele benoemd: 

Gegeneraliseerde angststoornis

Je piekert veel over allerlei alledaagse dingen, zoals werk, gezondheid en familie. De angst is er elke dag, vaak ook onbewust. Het maakt je somber, opgejaagd en rusteloos.

 

Paniekstoornis

Op een onverwacht moment overvalt je een overweldigend gevoel van angst. Dit gevoel is eigenlijk veel te groot voor de situatie. De angst gaat samen met lichamelijke symptomen zoals hartkloppingen, zweten, duizeligheid, trillen en misselijkheid. Een paniekstoornis gaat vaak gepaard met agorafobie.

Agorafobie

Je gaat allerlei situaties uit de weg uit angst om een paniekaanval te krijgen. Je bent vooral bang voor situaties waaruit je niet gemakkelijk (‘met goed fatsoen’) kunt ontsnappen of waarin je niet onmiddellijk hulp kunt krijgen op het moment dat je hulp zou wensen. Voorbeelden van zulke situaties zijn een bezoek aan de kapper of reizen met het openbaar vervoer.

Sociale fobie

Je bent erg angstig in sociale situaties. Je maakt je zorgen over hoe anderen jou zien en beoordelen. Soms komen er op het lichaam gerichte angsten bij, zoals trilangst, bloosangst of zweetangst. Soms leidt deze fobie tot het volledig uit de weg gaan van sociale situaties.

Wat kan je doen?

Merk jij dat je al langere tijd somber bent? Wil jij daar wat aan doen? Het is mogelijk om er mee leren om te gaan en er van te herstellen. Niet iedereen heeft hetzelfde nodig, houd het persoonlijk. Wat past bij jou en wat heb jij nodig. Een paar tips op een rij: